Silnik meczowy w FM21

  • by

Piłka nożna jest określana mianem “pięknej gry”, choć nieraz chaotycznej i nieprzewidywalnej. Football Manager 2021 symuluje ten kontrolowany chaos lepiej niż kiedykolwiek, dzięki licznym usprawnieniom sztucznej inteligencji we wszystkich obszarach boiska, co ma zapewnić znacznie większą różnorodność przebiegu gry.

Podejmowanie decyzji

Zawodnicy oraz sędziowie będą podejmowali tzw. “strumieniowe decyzje” co oznacza, że każdy piłkarz nieustannie będzie oceniał sytuację wokół siebie i na podstawie swoich atrybutów podejmował decyzje, które – jego zdaniem – będą najlepsze. Cechą charakterystyczną nowego FMa będzie zmiana pierwotnych decyzji zawodników w trakcie trwania akcji, co ma zapewnić bardziej realistyczne doznania meczowe, większą płynność i różnorodność gry.

Połączone jest to z nowymi animacjami współpracującymi z poprawioną sztuczną inteligencją.

Świadomość obronna

Jednym z największych usprawnień FM21 jest podejmowanie przez obrońców decyzji w zakresie krycia przeciwników. Będą oni inaczej reagować na ruchy ofensywne rywali, oddając swoje obowiązki defensywne kolegom, podczas gdy oni sami zajmą się innym napastnikiem – zarówno w trakcie otwartej gry, jak i przy stałych fragmentach.

Cała linia obrony będzie zachowywała się jak jeden organizm, częściej próbując zwalczyć drybling rywala oraz przeciąć długie piłki w powietrzu, aby nie dopuścić do stworzenia przewagi liczebnej przeciwników.

Ruch w ofensywie

Gra ofensywna też została poprawiona, aby zrównoważyć ulepszenia defensywne. Dotyczy to poruszania się ofensywnych pomocników oraz napastników, którzy częściej będą oferowali swoją pomoc kolegom – wychodząc na pozycję lub odciągając obrońcę. Poprawiono grę na skrzydłach, aby wykorzystać pojawiające się przestrzenie na boisku.

FM21 cechuje się częstszymi próbami zagrywania piłek przecinających defensywę rywali, co będzie bonusem dla kreatywnych i technicznych piłkarzy. Poprawiono orientację przestrzenną zawodników w sytuacjach “jeden na jeden” oraz podejmowanie decyzji w oparciu o ustawienie i kąt względem bramki. Zobaczymy więcej prób “lobowania” bramkarzy i szerszy repertuar strzałów.

Piłkarze częściej będą decydowali się na oddanie piłkę lepiej ustawionym kolegom, zamiast próbowania strzałów z ostrego kąta. Co więcej, napastnicy zyskają instynkt wymuszający na arbitrze podyktowanie rzutu karnego po kontakcie z obrońcą.

Mniej oczywisty stanie się system VAR, w którym sędziowie częściej będą kierowali się subiektywną opinią, aby zmniejszyć przewidywalność ich decyzji, jak to miało miejsce wcześniej. Wystąpią oczywiste różnice pomiędzy poszczególnymi arbitrami, a sami piłkarze rzadziej zaangażują się w akcje, kiedy uznają że znajdują się na pozycji spalonej.

Gra w środku pola

Football Manager często pomijał grę w centralnej części boiska, więc w nowej części położono nacisk na częstsze odbiory piłki w tym obszarze oraz blokowanie potencjalnych dróg rozegrania akcji. Niektórzy pomocnicy podejmą większe ryzyko w rozegraniu, a większą rolę zyska polecenie “gry środkiem pola”.

Większą uwagę na grę pomocników rywali dostrzegą także obrońcy, instynktownie próbując przerwać ich rozegranie.

Inteligencja bramkarza

Bramkarze w nowym FMie często podejmą decyzję o “położeniu się na ziemię”, aby zapobiec niskim strzałom. We własnym polu karnym wykryją, który napastnik stwarza największe zagrożenie i to do niego dostosują swoje ustawienie w bramce.

Częściej zdecydują się na wyjścia do górnych piłek próbując przerwać dośrodkowanie. Wpływ na ich chwyt piłki w rękawice będzie odgrywała pogoda, więc w deszczowy dzień będą bardziej skłonni do piąstkowania, zamiast chwytania futbolówki. Poprawiony zostanie także system oceniania bramkarzy.

footballmanager.com